Activiteiten in groep 3 tot en met 8

Activiteiten in groep 3 t/m 8
Ons doel is om alle kerndoelen, die vastgesteld zijn, aan te reiken aan de kinderen. De wijze waarop en met welk materiaal wordt op deze bladzijde toegelicht.
Lezen
In groep 3 beginnen de kinderen met de nieuwste versie van de methode “Veilig leren lezen”. Vanaf dit moment wordt er hard gewerkt om de leesvaardigheid te vergroten. Ze leren dat een woord bestaat uit letters en elke dag leren ze weer een nieuwe letter en een nieuw woord.
Het technisch lezen krijgt ook een vervolg en we werken vanaf groep 4 met de nieuwe methode “’Lekker Lezen”. We streven er naar om het technisch lezen in groep 6 af te ronden. 
In de hogere leerja­ren komt de na­druk steeds meer te liggen op het begrijpend en later ook op het stude­rend lezen. Voor begrijpend lezen gebruiken we de methode “Nieuwsbegrip”.
Op “De Bascule” lezen we op school veel voor en we besteden aandacht aan de Kinderboekenweek, het voorleesontbijt en de voorleesdagen. Ieder jaar kiezen we een voorleeskampioen die vervolgens meedoet aan de Nationale voorleeskampioenschappen. 

Nederlandse taal en spelling
Naast het leesaanbod is het taalaanbod op onze school een belangrijk item, want een achterstand op het terrein van taal en lezen (de basis van het leren) betekent vaak ook moeite hebben  met het volgen van de andere schoolvakken. De taal- en leesachterstanden blijven de leerlingen lang achtervolgen. Het bemoeilijkt op den duur volwaardig participeren in de samenleving en de kans op werk. “De Bascule” werkt daarom met de methode “Taalverhaal.nu”.  In deze methode wordt de woordenschat uitgebreid, er is aandacht voor het verwoorden van gedachten, spelling en luisteren naar anderen.
 
Schrijven
Tegelijkertijd met het leren lezen, wordt er ook begonnen met het leren schrijven. De kinderen leren bij het lezen dat er leesletters en schrijfletters bestaan. Elke leesletter wordt meteen ook aangeleerd als schrijfletter. Op “De Bascule” gebruiken we de methode “Pennenstreken”. Naast het leren schrijven van de letters worden ook de cijfers aangeboden. 
De eerste maanden oefenen de kinderen in groep 3 het schrijven met behulp van een potlood. Daarna krijgen ze hun vulpen. De methode is voor zowel rechts- als linkshandige kinderen geschikt.

Rekenen en Wiskunde
We gebruiken de nieuwste versie van de methode "Pluspunt". "Pluspunt” is een realis­tische rekenmethode. Dit betekent dat de methode uitgaat van het dage­lijks leven en niet alleen rijtjes sommen aan­biedt. Eén van de basisprincipes van de methode is dat het kind wordt uitgedaagd om zelf op­los­singen aan te dragen. Hierbij "stuurt" de leer­kracht in de juiste richting.
Aan het einde van ieder blok (om de drie weken) wordt een toets afgeno­men. Naar aanleiding van de toets krijgen de kinde­ren herhalingsstof aangeboden (bij onvol­doende vorde­ringen) of verrijkingsstof (bij vol­doende vorde­ringen). Daarna wordt met de hele groep begonnen aan een volgend blok. 
 
Wereldoriëntatie  en techniek
Op veel momenten wordt gesproken over de wereld om ons heen en brengen we kinderen kennis
bij over het heden en verleden van de aarde. Dit gebeurt zowel in aparte vakken als door middel van klassengesprekken, spreekbeurten, schooltelevisie, etc..
 In de groepen 3 en 4 worden onderwerpen behandeld die voor jonge kinderen interessant zijn. Vanaf groep 3 worden de vakken met betrekking tot wereldoriëntatie afzonderlijk gegeven. We maken gebruik van de methode Argus Clou. Argus Clou  gebruiken we voor; Geschiedenis, Aardrijkskunde, Natuur en Techniek. Door een gevarieerd aanbod aan techniekopdrachten willen we tegemoet te komen aan de talenten en kwaliteiten van de leerlingen.

Thematisch werken
Sinds het schooljaar 2017-2018 zijn we bezig met thematisch werken. Dit gebeurt tijdens de zaakvakken (wereldoriëntatie) en techniek. Dit schooljaar gaan we onder begeleiding van Cedin de cursus OA2SE verder volgen. OA2SE geeft ons handvatten om thematisch te werken. Dit schooljaar staan er twee thema´s centraal. Het eerste thema is het thema feesten en start na de herfstvakantie. Het tweede thema is Wetenschap en Techniek en dit thema start na de voorjaarsvakantie.
 
 Verkeer: ‘Wijzer door het verkeer’.
Daarom zijn in ‘Wijzer door het verkeer’ per leerjaar praktijklessen opgenomen. In groep 7 doen de kinderen mee aan het schriftelijk- en in groep 8 aan het praktisch verkeerexamen, dat door 3VO landelijk wordt georganiseerd.
Daarnaast maken we gebruik van het activiteitenplan van Veilig Verkeer Nederland en hierin  plannen we verkeers- activiteiten voor de groepen 1 t/m 8.
Door te werken met een goede verkeersmethode en het geven van realistisch verkeersonderwijs zijn we sinds  2011 een verkeersveilige school en hebben we het Drents VerkeersLabel (DVL) behaald.
Iedere twee jaar wordt de school gekeurd.
Dit label is een Kwaliteitskeurmerk voor scholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Op ons schoolplein ligt een prachtig verkeersplein en deze gebruiken we voor verschillende activiteiten.
 
Geestelijke stromingen: ‘Wereldwijd Geloven’.
Het karakter van onze openbare school komt tot uiting in het openstaan voor alle levensovertuigingen. Het onderwijs is niet politiek of religieus gekleurd.
Wel is er aandacht voor levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden. Tijdens de lessen wereldoriëntatie maken de leerlingen uit de bovenbouw  kennis met andere culturen en godsdiensten. Tevens maken wij in groep 8 gebruik van de methode ‘Wereldwijd Geloven’.
 
Engels
In groep 7 en 8 wordt het vak Engels gegeven. We werken met de methode ‘Take it easy’. De komende jaren breiden we het aanbod Engels  uit naar alle groepen.
 
Creatieve vakken, muziek en cultuur
Vanaf groep 3 besteden we aandacht aan de vakken tekenen, handvaardigheid en muziek. Deze vakken brengen evenwicht in het lesprogramma. Niet alleen het leren heeft de nadruk, ook de creatieve vorming.  De lessen muziek worden  ook verzorgd door de eigen leerkracht. We maken onder andere gebruik van Metropool op school.
 
Het doel van cultuureducatie op school is leerlingen van jongs af aan vertrouwd te maken met cultuur.  Als  kinderen en jongeren tijdens hun hele schoolloopbaan regelmatig in contact komen met het culturele aanbod in hun omgeving, zullen zij in hun latere leven gemakkelijker de stap maken naar concerten, musea of toneelvoorstellingen.
Om de doelstelling van cultuureducatie te bereiken, organiseert onze school culturele activiteiten die aansluiten bij de schoolvakken.
Voor het inrichten en organiseren van deze activiteiten werken wij nauw samen met culturele instellingen.



 
 

© 2019 Openbaar Onderwijs Emmen - alle rechten voorbehouden